fredag den 19. oktober 2012

Kunsten at kontrollere sine tanker!

Pfft, right! Det kan ikke lade sig gøre.
Tænk på et jordbær. Mmmmh, lækre friske velsmagende jordbær. Det er den danske sommer, det her. Nu, prøv IKKE at tænke på jordbær. Eller smagen, eller duften. Tænk på hvad som helst andet end et jordbær. Nu.

Jeg kan ikke! Kan du?

Så var det jeg tænkte; hvis nu jeg ikke kan slippe af med tankerne... måske jeg kan forme dem så de er lidt rarere at have i hovedet. Det er selvfølgelig ikke tanker som lækre jordbær, jeg snakker om, men de der dumme destruerende tanker, som resulterer i negativitet og pessivisme.

Det er pissesvært, men det er en god øvelse at hver gang man har en negativ tanke, at tage den og vende den om til noget positivt.

F.eks.
"Jeg er så sindssyg træt. Jeg orker ikke at skulle arbejde i morgen".

Versus

"Jeg er så sindssyg træt. Nu lægger jeg mig til at sove, og i morgen når jeg står op, så er jeg udhvilet og klar til en ny dags udfordringer".

Hvis du lægger dig til at sove med den negative tanke, så står du op og har samme negative tanke. Det er lidt fjollet.

Min pointe er, at hvis du planter en positiv tanke i dit hovede inden du går i seng, så er der også større sandsynlighed for at du vågner op med den samme positive tanke. Det giver bare lidt ekstra energi.

Det lyder egentlig meget enkelt, ikk'? Det ER enkelt. Men en enkel løsning er ikke ensbetydende med at den er nem at udføre. Øvelse gør mester, jo!

Så næste gang du tænker "Hvorfor er toget altid forsinket?", så skal du bare minde dig selv om at du heldigvis ikke er sneet inde :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar