torsdag den 8. november 2012

Mortens Aften Rookie

Jeg skal i en alder af 29 for første gang fejre Mortens Aften (eller, spise and i dagens anledning, tror jeg nærmere).
Med andre ord; jeg er en rookie.

Det vil jeg ikke have hængende på mig. Så derfor allierede jeg mig med Google for at finde ud af hvorfor vi holder Mortens Aften. Det er selvfølgelig med tesen at det ikke (kun) er fordi vi godt kan lide at spise and den 10. november.

Morten Bisp hedder i øvrigt Sankt Martin (af Tours). Der er mange gode historier om den kære Morten Bisp, men den mest kendte (åbenbart!) er historien om dengang han gemte sig i en gåsesti fra de mennesker, der ville udnævne ham som biskop. Det var åbenbart ikke noget for ham. Men gæssene skræppede og afslørede altså hans skjulested.
Som biskop valgte Morten Bisp at straffe gæssene og slagte og spise dem hvert år.

http://kalendarium.tripod.com/mortbisp.gif
kilde
Ta daaaah! Mortens Aften.
Det siges i øvrigt at mortensgås blev til mortensand fordi Danmarks gåsebestand var begrænset. Ænder var der massere af.

Overtroen siger (bl.a.), at en mild Mortens aften ofte lover en hvid jul.
Og hvis tre sandkorn fryser sammen om natten, så fryser alle nætterne sammen og bliver en streng vinter.

Mh...
En sideanekdote lyder, at Martin Luther blev døbt på Sankt Martins/Mortens Dag (den 11/11 ... Bagerens fødselsdag, også kaldet) - derfor fornavnet.

En god historie er man vel aldrig i vejen for :)
.... men man kan selvfølgelig også hælde til at det er resterne af en gammel hedensk offerskik.
Glædelig Mortens Aften på lørdag, folkens!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar