søndag den 21. april 2013

Jake Bugg (#rf13)

Jeg er lidt fascineret af ham her:


Jake Bugg er 19 (17 på videoen) og skriver sange i den stil vi så godt kender fra Bob Dylan, Johnny Cash osv. Og ja, han spiller på Roskilde Festival 2013.

Jeg er også lidt fascineret af, at jeg godt kan lide ham. Normalt falder det musik jeg lytter til ind under kategorien "englestemmer" - dvs. sangere med virkelig virkelig smukke, blide og følsomme stemmer. Det er Tina Dickow, Sara Bareilles, Brooke Fraser, John Mayer, A Capella grupper osv. (Ja, hvad laver jeg på Roskilde? Udvider min horisont, is what I do!). Leonard Cohen, f.eks. ... han falder ikke ind under den kategori, og det piner mig lidt, for han skriver jo nogle røvfede sange. Jeg kan bare bedst lide dem når andre synger dem.

Damien Rice er i øvrigt en undtagelse. Han pitcher ikke helt rent, men der er noget ved hans musikalske udtryk - en hjertet-på-vrangen-følsom-det-skal-bare-synges-ud-og-98%-er-ikke-godt-nok - som råder bod for det. Bare lyt til Cannonball f.eks., eller The Blower's Daughter.

Ah, de sidespring,... Tilbage til Jake Bugg. Han går heller ikke under ovennævnte kategori. Men ligesom Damien Rice, så har han et eller andet, jeg er lidt vild med. Det er nok fordi han er så ung, og så ny. Han vil det virkelig meget. Det der lidt naive jeg-har-store-drømme-og-jeg-agter-at-indfri-dem ... det er ret charmerende. Og sindssygt inspirerende. Det er også det, der virkelig brænder igennem på en scene. Alle drømmene. Det er det jeg håber på at opleve på Roskilde.

Ooh, og det hjælper i øvrigt altid med en folky akustisk guitar lyd. Især på Roskilde.


* * *

Læs om og lyt til Jake Bugg her: http://roskilde-festival.dk/dk/band/singleband/jake-bugg/

Jeg kan bl.a. anbefale:
 - Taste It (http://soundcloud.com/jake-bugg/taste-it/)
 - Simple As That (http://soundcloud.com/jake-bugg/05-simple-as-this/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar