søndag den 17. november 2013

Nylig tilflytter i Holbæk Kommune: Hvad fanden skal jeg stemme til kv13?

Jeg har officielt boet i Holbæk Kommune i 5 måneder nu. Og udover den lille ulempe at min familie bor lidt længere væk (hvilket er okay for DSB har sørget for nem transport) så har det vist sig, at der er en KÆMPE ulempe. Kommunalpolitik her er så meget mere til grin end på nationalt plan og det siger ikke så lidt.

Jeg tog en online test på mine holdninger for at få inspiration til et par mulige kandidater til mit kryds ved kommunalvalget (kv13). Det er lyder simpelt, ikk'? Det er det overhovedet ikke. Det var pandoras æske!!

Her er hvad jeg har lært indtil videre:
- Ved sidste kommunalvalg snød SF den røde fløj og stemte på en borgmester fra Venstre (EFTER valget).
- Denne gang rygtes det at de radikale venstre er gået sammen med de konservative og at Socialdemokraterne og enhedslisten vil pege på en borgmester fra dansk Folkeparti i håb om at slå Venstre af pinden. Socialdemokraternes borgmesterkandidat benægter det men ingen tror rigtigt på hende (borgerne er nok forsigtige efter SFs stunt sidste gange).
- Det varme emne er en ny fremtidig Holbæk Arena med nye tidssvarende faciliteter i stedet for f.eks. den elendige svømmehal som ingen gider bruge. Mange synes det er spild af penge fordi de enten ikke selv kommer til at bruge den, den ligger for tæt på/for langt væk eller de synes pengene skal gå til andre formål SELVOM der er redegjort for at pengene IKKE tages af skattepengene men i stedet af støtte fra det private og hovedsageligt af salget af et område kaldet Holbæk Have (som jeg personligt ikke ved hvad er).
- apropos udlicitering, så er Holbæk Kommunes opgave i høj grad mere udliciteret end landsgennemsnittet MEN de har samtidig en betydelig højere udgift pr. indbygger end landsgennemsnittet. Man kunne være tilbøjelig til at tro, at Holbæk Kommunes høje udgifter pr indbygger var pga. en stor skare af folk på kontanthjælp men nej, her ligger de faktisk tæt op af landsgennemsnittet.

Et cirkus, siger jeg!!!

Men hvordan finder jeg frem til hvor jeg sætter mit kryds?? Udelukkelsesmetoden er vel altid et godt bud:
Hvis man spørger Liberal alliance (LA) så er udlicitering det eneste rigtige svar på hvordan vi får flere penge i kommunen. Det er grundstenen i deres filosofi og politik. Det går jo pisse godt i f.eks. USA, ikk? Så de er udelukket. Det er Venstre også, fordi en del stemme på Venstre er en stemme på LA. Og hvis SF fortsætter med deres hjerneblødning - hvilket man må antage de gør, tør ikke andet - så er de også udelukket.
Dansk Folkparti (DF) er på alle tænkelige måder udelukket. Fanme om jeg nogenside sætter min stemme på et parti med så grundlæggende en holdning at udlændige (eksklusiv vesterlinge med lys hud) ikke er værdige at lukke ind i landet.  Så kan man sige at det ikke er kommunalpolitik, men stadig, jeg væmmes så meget at jeg hellere stemmer blankt end DF. Så DF er udelukket. Partier der støtter DF er dermed også udelukket. Og i Holbæk Kommune betyder det måske/måske ikke Socialdemokratiet og Enhedslisten... og antaget at jeg tror på rygterne, så er de også udelukket. Hvilket efterlader mig med de radikale venstre og de konservative og eventuelle små ukendte partier og løsgængere. De radikale venstre er nok det bedste bud, men mest fordi jeg i så fald så modarbejder det cirkus der ellers foregår hos de andre partier.

Man kan sige meget om Rødovre og Vestegnen, men i Rødovre fungerer kommunalpolitik sgu'! Om man er Socialdemokrat eller ej, så kan man ikke se bort fra at de faktisk har bevæget sig i den rigtige retning de seneste par år - ikke mindat økonomisk.

Så ja, pt. er jeg ikke helt overbevist om at Holbæk Kommunes fremtid ser lys ud; så meget rod i politik kan ikke være sund for "væksten".

Kilder:
- http://mitkommunalvalg.dk/
- http://www.b.dk/kommunalvalg/kommuneindeks#53
- https://m.facebook.com/Borgmesterkandidat?__user=590922582
- https://m.facebook.com/groups/6709342309?__user=590922582

2 kommentarer: