onsdag den 8. januar 2014

Om spidskål og køkken-skills

Der florerer en joke i min familie som måske nok ikke stiller mine køkken-skills i et særligt godt lys. Fair nok, jeg havde en periode som studerende hvor jeg var liiidt for glad for de der instant nudler fra netto (I ved, dem hvor smagspulveret og "grøntsagerne" fulgte med i små poser). 

Jeg har for længst glemt/fortrængt ordlyden af joken ;)

Den er i øvrigt en joke der bare preller af på mig. Det er mest synd for joke-sigerne, at de ikke værdsætter de bedste retter i verden: spaghetti og kødsovs, omelet med stegte kartoffeltern under o.lign. Hvad man lidt glemmer er, at det er essensen af hvad jeg er vokset op på - det og tzatziki - og så skal I være velkomne til at dømme mine forældre, men glem ikke at min mor i mange år har været delikatesseleder og min far altid har formået at give madlavningen et touch af sine græske gener. Det er simpelt mad, ja, men lavet med finesse og kærlighed :)

Lad det være sagt. I ny og næ støder jeg på nogle besynderlige ingredienser som jeg aldrig har smagt før - okay, det sker ofte. I ny og næ sker der også det at jeg faktisk kan lide dem.
Jeg er ikke så god til kål, f.eks., men jeg har fundet en salat hvori jeg synes at spidskål er helt formidabelt. Lad mig dele den med jer:

Spidskål
Appelsin
Granatæble
Valnødder
En dressing lavet på honning, olie, appelsinsaft, salt og peber. 

At jeg så er en kegle til det der med granatæbler er en HELT anden sag... Men så kan jeg til gengæld fikse dine printerproblemer ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar