mandag den 17. december 2012

Lidt om kropssprog.


Jeg er dybt fascineret af kropssprog. Til tider lidt for meget, tror jeg. De kloge (Google siger, at credit går til Albert Mehrabian) siger, at 55% af vores kommunikation sker ved kropssprog - og at ordvalget i sig selv kun er 7% (hvor de resterende 38% er betoningen). Det er ikke rigtig noget jeg har tænkt over før nu; men jeg har altid hadet at snakke i telefon med andre mennesker. ISÆR folk jeg kender rigtig godt. Ovenstående procent-fordeling forklarer det egentlig meget godt. Understøttet af det faktum, at jeg er et meget visuelt menneske og oveni er generelt god til at læse folks humør - nogle ville kalde det "at læse mellem linjerne". Når jeg snakker i telefon med andre, synes jeg altid, at jeg mangler kropssproget for at kunne forholde mig 100% til samtalen. Jeg tror, at det er derfor jeg altid sms'er folk…

… men nu skulle det her ikke handle om mig ;)
I hvert fald ikke KUN mig.

Jeg faldt over et interessant videoklip på TED TALKS af en kvinde ved navn Amy Cuddy, som er professor ved Harvard Business School og forsker i nonverbal adfærd. Jeg synes egentlig I selv skal se det 21 minutter korte (!) klip, men lad mig lige smide en teaser eller to:

Når hun nævner "nonverbaler" (frit oversat af mig!) så mener hun her kropssprog, og hendes hovedpointe er, at vi tit glemmer, at publikummet der påvirkes af vores kropssprog oftest er…. OS SELV! Ved at styre vores kropssprog - eller bare vores krop - kan vi påvirke vores adfærd og i sidste ende vores resultater. Det eksempel hun bruger er hvordan vi udtrykker magt; fordi magtfulde mennesker (eller dem der føler sig magtfulde) også er de mest positive og succesfulde. Magt og succes kommer til udtryk i vores kropssprog ved at vi løfter armene eller på anden måde gør os fysisk større (i modsætning til at krølle os sammen og gøre os små). Hun mener, at vi ved at øve os i at have en magtfuld kropsposition kan skabe (flere) succesfulde resultater i livet.

Jeg synes, at det er en ret interessant pointe! Det er helt klart noget jeg vil tænke over i fremtiden.

Jeg synes OGSÅ at I skal give videoen et kig:

Amy Cuddy: Your Body Language Shapes Who You Are

Ingen kommentarer:

Send en kommentar